ROLA MECHANIZMÓW TŁUMIKOWEGO I MŁOTECZKOWEGO W INSTRUMENCIE
Praca podzespołów: tłumikowego jak i młoteczkowego, bezpośrednio wpływa na generowanie i tłumienie dźwięku instrumentu. W zależności od rodzaju: pianino lub fortepian, użyte w nich systemy uderzające i tłumiące różnią się od siebie i podlegają różnym kryteriom wymagań technicznych.
* * *
SYSTEM JEDNO I PODWÓJNIEREPETYCYJNY
Młoteczkowy. W pianinach używa się podzespołów prostszych, jednorepetycyjnych. Zdolność do powtórzenia jednego dźwięku w czasie jednej sekundy wynosi tu średnio 5-7 razy. W fortepianach z kolei, wymóg ten jest znacznie wyższy. Użyte tam rozwiązania podwójnorepetycyjne posiadają znacznie wyższą możliwość powtórki jednego dźwięku na sekundę. Zdolność ta wynosi średnio ok. 8-12 uderzeń/1s. Produkowane są także pianina z mechanizmem podwójnej repetycji, są to głównie modele tzw. wyższej klasy.
System tłumikowy bezpośrednio wspomaga pracę młoteczkowego. Tłumi on każdy dźwięk natychmiast po zwolnieniu klawisza lub pedału forte [przedłużającego dźwięk].
* * *
JAK DBAĆ O PRACUJĄCE PODZESPOŁY INSTRUMENTU
Mechanizmy podlegają zużyciu wskutek normalnego typowego używania. A więc niezbędnym jest, by stan techniczny mechanizmów był sprawdzany od czasu do czasu przez wykwalifikowanego konserwatora. W przypadku, gdy występuje intensywna nauka gry lub zawodowe użytkowanie instrumentu, wskazane jest, aby zasadniczą regulację i konserwację tych podzespołów wykonywać raz na trzy –pięć lat. Natomiast bieżącą korektę podczas każdego strojenia.